Generalforsamling 2015 - en formand takker af

AKTUELT / 26.03.15

Danske Landskabsarkitekters bestyrelse og sekretariat siger tak for i fredags, hvor en vellykket generalforsamling blev afviklet på Arkitektskolen i København. Forud for generalforsamlingen gav en veloplagt gæsteforelæser - landskabsarkitekt og ’klimatilpasningsekspert’ Herbert Dreiseitl - et inspirerende indlæg i et propfuldt Auditorium 5

Danske Landskabsarkitekters bestyrelse og sekretariat siger tak for i fredags, hvor en vellykket generalforsamling blev afviklet i fine rammer på Arkitektskolen i København. Forud for generalforsamlingen gav en veloplagt gæsteforelæser – landskabsarkitekt og ’klimatilpasningsekspert’ Herbert Dreiseitl – et inspirerende indlæg i et auditorium fyldt til bristepunktet.

Der var ingen forslag til vedtægtsændringer eller kontroversielle punkter på dagsordenen. Men en mindre kontingentstigning blev en realitet.

Bestyrelsens nuværende formand Karen Sejr takkede af efter fem energiske år i bestyrelsen, de sidste tre år på formandsposten. Et nyt job som kommunikationschef for Danske Arkitektvirksomheder var desværre ikke foreneligt med tillidserhvervet som formand for DL.

Bestyrelsesmedlem Lise Thorsager ønskede Karen held og lykke med de nye udfordringer og sagde blandt andet i afskedstalen:

”Du har været en ekstremt dedikeret formand, der har arbejdet utrætteligt og engageret med foreningen. Du har arbejdet benhårdt på at få landskabsarkitekter og landskabsarkitektur generelt, og DL i særdeleshed, sat på dagsordenen i den brede offentlighed og politisk. Det har du gjort med inspirerende arbejdsomhed og et drive, som har gjort det til en fornøjelse at arbejde sammen med dig”.

Daglig leder af DL’s sekretariat, Lillan Thomsen, tilsluttede sig ordene og overrakte herefter blomster til den afgående formand. Der blev samtidigt sagt farvel – og tak for en habil og engageret indsats – til Lise Thorsager, Bo Holm-Nielsen, Randi Lahn Andersen og Annesofie Milner. Alle vil I blive savnet.

Karen takkede for spændende, seje og lærerige år og gav generalforsamlingen et par friske ord med på vejen:

“Tænk stort. Landskabsarkitekter og landskabsarkitekturen er betydningsfulde. Vi spiller en rolle. Der er ingen grund til at gøre sig mindre end man end – ingen grund til at føle sig overset. Så det er altså med at komme ind i kampen. Hold debatmøder på Christiansborg, skriv til ministeren, invitér Highline-landskabsarkitekten til Danmark – ja, slå lidt ud med armene.”

Der er nu vagtskifte, og en ny bestyrelse er blevet valgt af jer medlemmer.

Vi siger velkommen til et hold med seks spritnye bestyrelsesmedlemmer: Elzelina Van Melle, Jakob Sandell Sørensen, Louise Axholm, Tine Vogt Laustsen, Philip Dahlerup Christensen samt studenterrepræsentant Andreas Faartoft. Udover de nyvalgte medlemmer er bestyrelsesposterne det næste år besat af Bjørn Ginman, Susanne Grunkin, Thomas Juel Clemmensen og Ole Mouritsen.

Bestyrelsen mødes i april for at konstituere sig med ny formand og skal så til at diskutere det næste års politiske fokusområde og retningen for foreningens virke.

Referat fra generalforsamlingen vil efterfølgende blive lagt op på foreningens hjemmeside. Men indtil da slå også vejen forbi DL’s Facebook-profil, hvor vi har lagt masser af stemningsbilleder op fra dagen.

Du kan downloade slides fra Herbert Dreiseitls forelæsning herunder:

Foto: Nogle af de vigtige personligheder på dagen: Katrine Lotz, institutleder for Bygningskunst, By og Landskab, Arkitektskolen, Danske Landskabsarkitekters formand, Karen Sejr, samt dagens key-note speaker Herbert Dreiseitl. Fotograf Tine Gils

Plads til kystsikring – Kystsikring og Strandbeskyttelse, Nørre Lyngby / NATOUR