Formandens klumme / Reflektioner over at ’Vi kan sagtens’

AKTUELT / 26.03.20

Foto: Græssti i løgplæne. Fotograf: Susanne Renée Grunkin.

Det giver god mening, at gøre opmærksom på de værdier som ens tegnestue eller kommune skaber.

Af Susanne Renée Grunkin, formand Danske Landskabsarkitekter

”Denne gang skal vi vise sammenhold ved at holde afstand,” sagde Hendes Majestæt Dronningen i sin ekstraordinære tale om corona-situationen, og hun ønskede for os, at vi må finde håb, fortrøstning og godt mod i denne tid, hvor store dele af den verden, vi er tæt forbundet med, er lukket ned.

En af de naturlige reaktioner på denne pressede situation er at forsøge at opretholde de normale rutiner herunder behovet for at arbejde videre og sørge for at tidsplaner, deadlines og leverancer bliver fastholdt og at møder gennemføres – nu over video. Alle har interesse i at kunne vende tilbage til de gode kollegaer og en sund arbejdsplads.

Når samfundet er under pres, så bliver vi også selv presset til at se nye veje, rejse nye spørgsmål og lede efter nye svar.

Er det stadigt klogt at planlægge for, at vi skal bo så tæt som muligt? Er der ikke kommet nye perspektiver på, hvorfor vi bør planlægge for at få flere grønne områder i byerne, som giver os lys, frisk luft og albuerum, så alle har mulighed for at mødes i omgivelser, der er trygge og sunde for os?

Og mon situationen endda gør, at flere landsbyer og mindre tæt befolkede lokalsamfund måske får en revival med tilflytning og nyt liv og nye ressourcer?

I fald denne tid har givet lidt luft i kalenderen rundt om på tegnestuerne, så har Danske Landskabsarkitekters kommunikationsrådgiver gennem de sidste 5 år Pawel Antoni Lange et par gode råd om, hvad den eventuelt overskydende tid kan investeres i. Pawel som desuden har mange års erfaring som rådgiver for diverse tegnestuer siger:

”Der er desværre en tendens til, at landskabsarkitekterne ikke fokuserer tilstrækkeligt på PR, kommunikation og synliggørelse af deres løsninger, der derfor ofte forbliver hemmelig viden forbeholdt de få.

Hvorfor ikke udnytte de ufrivillige hjemsendelser til at lægge en klar kommunikationsstrategi for tiden efter COVID-19? Har vi styr på vores kommunikationsstrategi, og afspejler den vores forretningsstrategi? Vinkler vi vores fortællinger, så de udelukkende interesserer vores fagfæller, eller kommunikerer vi den merværdi, projekterne tilfører brugerne, bygherrerne eller samfundet? Hvem henvender vores hjemmeside sig til? Er det os selv, eller fremstår vi interessante vores potentielle samarbejdspartnere og kunder? Hvilken sprogbrug og hvilke fortællinger repræsenterer vores reference-sider? Har vi en strategi for aktiveringen af de sociale medier?

Det er blot eksempler på spørgsmål, der kan udstikke rammerne for kommunikationsarbejdet. Gør det gerne så operationelt som muligt og husk, at ethvert projekt som minimum har tre kommunikationsmæssige milepæle: den tildelte opgave, første spadestik og aflevering/indvielse. Så kan man altid bygge ovenpå, ligesom debatindlæg er en god mulighed for at byde ind på aktuelle dagsordener.

Den historiske situation, vi befinder os i, giver måske plads til at fokusere på de opgaver, der altid bliver udskudt på grund fremdriften i projekterne. Så måske giver COVID-19 de enkelte tegnestuer mulighed for at udvikle kommunikationsstrategier, der sikrer landskabsarkitekterne synlighed og en aktiv stemme – det er både godt for samfundet og forretningen.” 

At være til stede i den offentlige bevidsthed kan altså give et uvurderligt forspring, ligesom vi da bliver mange flere til at skabe den gode fortælling om vores fag, og det landskabsarkitekterne bidrager med, og det vi giver til at skabe den gode forandring for vores samfund.

Det kan også anbefales at genoverveje muligheden for DL-medlemmer om at indsende projekter til Green Cities EU-hjemmeside – projekter, der knytter sig til bynatur, og som matcher nogle af Green Cities’ værdier: biodiversitet, trivsel, social sammenhængskraft, klima og økonomi.

Vores Projektleder i Green Cities Birte Kennedy kan eksempelvis oplyse os om tallene fra Best Practice-casen: Kirkegårde kan give gode naturoplevelser:

”Ved årsskiftet har sitet haft små 3.000 besøgende på hjemmesiden. Den konkrete artikel er på de sociale medier set af 4.600 og delt 16 gange – det vil sige, at det samlede antal visninger er langt højere end 4.600.
Best practices artiklerne bliver også skrevet ind i Green Cities nyhedsbreve, der udsendes løbende.
Det indsendte forslag behøver ikke at være en fiks og færdig artikel – men det skal være en tekst, der beskriver projektet – så vil jeg eventuelt følge op med yderligere spørgsmål, og jeg vil også redigere artiklen. ”

Igen, når vi redegør for planlægning med biodiversitet, sundhed og social sammenhængskraft for øje, er det inspirerende og brugbar læsning for rigtig mange af byggeriets parter. At sprede de gode budskaber ad den vej giver god mening, når man vil gøre opmærksom på de værdier, som ens tegnestue eller kommune skaber.

Pas godt på Jer selv!

Susanne Renée Grunkin, formand

Link til information om Green Cities Best Practice cases

Plads til eventyr - H. C. Andersens Hus og Have, Odense / MASU Planning

Læs mere

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at benytte vores website accepterer du brugen af cookies.

Cookiepolitik >